EU-terveydenhoito.fi-sivuston sisällöt uudistuvat vaiheittain

7.10.2024

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste on aloittanut EU-terveydenhoito.fi-verkkosivuston sisältökokonaisuuksien uudistamisen tänä vuonna ja jatkaa sitä vaiheittain seuraavien vuosien aikana.


Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste tarjoaa verkkopalvelussaan tietoa terveyspalveluista ja oikeudesta terveydenhoitoon ulkomaille muuttaville, Suomeen ulkomailta tuleville, ulkomaille hoitoon lähteville sekä matkailijoille.

EU-terveydenhoito.fi-verkkosivusto on ollut toiminnassa jo vuodesta 2015, tosin aluksi eri nimellä, ja sivustolle on vuosien varrella kertynyt paljon tietoa terveydenhuollon monista eri osa-alueista. Yhteyspiste on uudistanut sisältöjä vuosien varrella pienissä osissa.

Tarve EU-terveydenhoito.fi-verkkosivuston sisältöjen laajemmalle uudistamiselle kumpusi sekä käyttäjien palautteesta, että yhteyspisteen asiantuntijoiden havainnoista, yhteyspisteen verkkoviestinnän asiantuntija Silja Aunola kertoo.

Verkkosivujen käyttäminen ylipäätään on muuttunut vuosien aikana ja nykyinen sivuston rakenne sekä sisältösivujen suuri määrä ei Aunolan mukaan palvele käyttäjiä, jotka ovat tottuneet silmäilemään tietoa ja navigoimaan verkkomaailmassa mobiililaitteen avulla.

“Totesimme, että sisällöt eivät enää vastaa nykyisiin tarpeisiin, kun verkkosivujen käyttämisen tavat ovat muuttuneet”, Aunola sanoo.

”Esimerkiksi asiakaspalveluumme tulee välillä kysymyksiä, joihin löytyisi vastaus sivuiltamme, jos sen osaisi etsiä. Sivuston rakenne ei kuitenkaan ole helpoimmasta päästä ja joskus haettu tieto on vaikeaa löytää. Verkkosivusto on aikoinaan rakennettu tietokonekäyttäjän näkökulmasta, mutta vuosien aikana mobiililaitetta käyttävä porukka on kasvanut huimasti. Tähän muutokseen yritämme sivuston kehittämisellä vastata.”

Kerätty tieto ja palautteet tukena uudistuksessa

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste aloitti vuonna 2023 asiakasymmärrystyön, jonka tavoitteena on kerätä tietoa yhteyspisteen eri asiakasryhmistä. Asiakasymmärryksessä kerättyä tietoa hyödynnetään EU-terveydenhoito.fi-verkkosivuston kehittämisessä ja sisältöjen uudistamisessa.

Yhteyspiste tuo aluksi sivustolle uusia sisällön esittämistapoja, joita otetaan pikkuhiljaa käyttöön eri sisältökokonaisuuksissa, kun osioita käydään läpi, tiivistetään tai kirjoitetaan uudelleen.

”Tähän sisältöjen uudistamiseen liittyy monta palikkaa. Meille on tullut jo teknisiä uudistuksia, joiden avulla sisällöistä saa visuaalisempia ja siten toivottavasti helpompia ymmärtää”, Aunola sanoo.

Sisältöjen uudistus vie aikaa. EU-terveydenhoito.fi-verkkosivustolla on paljon tietoa, joka on jaettu omille alasivuilleen. Yhteyspisteen tavoitteena on tiivistää sisältöjä ja yhdistää alasivuja, jotta tieto olisi silmäiltävämpää ja se löytyisi nopeammin. Lisäksi esimerkkitapauksia on tarkoitus tuoda asioiden selittämisen tueksi.

Yhteyspiste aikoo panostaa tiivistystyön alussa erityisesti usein kysyttyihin kysymyksiin. Kysymysasettelun avulla on helppoa kertoa vaikeastakin asiasta pääkohdat, ja verkkosivujen käyttäjän voi linkin avulla ohjata lukemaan lisätietoa sisältösivuilta.

”Usein kysyttyihin kysymyksiin kerätään kysymyksiä asiakaspalvelusta. Lisäksi esimerkiksi uusien lakimuutosten tullessa kysymyksiä ennakoidaan ja muutoksista laaditaan lyhyitä tietoiskuja usein kysyttyjen sivulle”, Aunola kertoo.

Asiakaspalvelu verkkosivujen käyttäjän tukena

Jotkut rajat ylittävän terveydenhuollon asiat ovat monimutkaisia, eikä niitä ole aina helppoa ymmärtää. Sisältöjä pyritään tiivistämään ja selkeyttämään, mutta kaikkea ei pystytä yksinkertaistamaan asioiden monimutkaisuuden takia.

”Tämän takia meillä on asiakaspalvelu verkkosivujen kävijöiden tukena. Asiakaspalveluun voi lähettää kysymyksiä sähköpostitse, jos jokin jää mietityttämään.”

Voit myös jättää kysymyksen yhteydenottolomakkeella!

Lue myös artikkeli: EU-terveydenhoito.fi-sivustoa kehitetään käyttäjälähtöisemmäksi