EU-terveydenhoito.fi-sivustoa kehitetään – testasimme sivustoa verkkosivukäyttäjien kanssa
9.12.2024
Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste toteutti syksyn aikana EU-terveydenhoito.fi-sivuston käyttäjätestaukset, joiden tavoitteena oli kerätä tietoa sivuston kehittämisen tueksi ja saada palautetta sekä ideoita verkkosivuston käyttäjiltä.
Näin testaus toteutettiin
Etäyhteydellä järjestettyihin käyttäjätestauksiin valittiin muutama vapaaehtoinen testaaja Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen asiakasraadin jäsenistä. Testitilanteessa testaajia pyydettiin jakamaan laitteensa näyttöä ja menemään EU-terveydenhoito.fi-sivustolle sekä kuvailemaan, mitä mielikuvia sivusto heissä herättää. Lisäksi testaajille annettiin pieniä tehtäviä, joissa testaajan piti etsiä tietoa verkkosivustolta.
”Seurasimme, miten testaaja liikkuu sivustolla eli mitä kautta hän lähtee etsimään tietoa, ja löytääkö hän kysytyn tiedon helposti. Lopuksi vielä haastattelimme testaajaa siitä, miltä tiedon etsiminen tuntui sekä heräsikö hänellä jotain ajatuksia tai kehitysehdotuksia sivustosta”, verkkoviestinnän asiantuntija Silja Aunola kertoo.
Testauksissa keskityttiin erityisesti visuaalisuuteen ja mielikuviin sivustosta sekä siihen, miten käyttäjät liikkuvat sivulta toiselle ja miten selkeäksi sivusto koetaan.
Käyttäjien liikkuminen sivustolla
Testauksissa seurattiin, miten käyttäjät navigoivat sivustolla ja millaisia polkuja he käyttivät löytääkseen tietoa sivustolta. Käyttäjien liikkumista analysoimalla yhteyspisteelle selvisi, mitkä sivut ja toiminnot olivat helppoja käyttää ja millaisia navigointitapoja testaajat käyttivät.
”Sivustolla voi liikkua sekä valikon että linkkien kautta tai käyttää sivuston sisäistä hakua. Testaajia seuraamalla näimme, miten kukin liikkuu sivustolla ja löysimme navigoinnista kehityskohteita.”
Visuaalisuus ja mielikuvat
Yhteyspiste uudisti EU-terveydenhoito.fi-sivuston visuaalista ilmettä kesäkuussa. Testitilanteessa pyydettiin palautetta uudesta visuaalisesta ilmeestä ja erilaisista visuaalisista elementeistä. Erityisesti kiinnitettiin huomiota siihen, millaisia mielikuvia sivusto herättää käyttäjissä.
”Saimme hyvää palautetta siitä, että olemme menneet visuaalisen ilmeen kanssa oikeaan suuntaan”, Aunola iloitsee.
Palautteen merkitys
Yhteyspisteelle käyttäjätestauksista saatu palaute ja ideat ovat korvaamattomia sivuston jatkuvassa kehittämisessä. Testaukset auttavat yhteyspistettä varmistamaan, että EU-terveydenhoito.fi-sivusto vastaa sen käyttäjien tarpeisiin ja odotuksiin entistä paremmin.
Yhteyspiste tulee tekemään testauksista saadun tiedon perusteella parannuksia EU-terveydenhoito.fi-sivustolle. Näihin kuuluvat muun muassa navigoinnin ja sisällön esittämisen selkeyttäminen sekä visuaalisten elementtien päivittäminen. Käyttäjätestaukset ovat olennainen osa sivuston kehitysprosessia, ja yhteyspiste tulee jatkossakin hyödyntämään niitä sivuston laadun ja käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.
”Käyttäjätestaukset ovat osoittaneet, että EU-terveydenhoito.fi-sivusto on jo nyt käyttäjille mieleinen palvelu, mutta jatkuva kehittäminen ja käyttäjäpalautteen huomioiminen ovat avainasemassa sen tulevaisuuden kehittämisessä”, Aunola summaa.
Lue myös artikkelit:
Ajankohtaiset artikkelit
- Kumppanit toivovat selkeää asiakasviestintää ulkomailla annetun hoidon korvauskriteereistä12.12.2024
- EU-terveydenhoito.fi-sivustoa kehitetään – testasimme sivustoa verkkosivukäyttäjien kanssa9.12.2024
- Kela: Suomalaisten hoitoon hakeutuminen ulkomaille ei ole yleistynyt sairaanhoidon kustannusten korvausmallin myötä4.12.2024
- Lue lisää