EU-terveydenhoito.fi-sivustoa kehitetään käyttäjälähtöisemmäksi
7.8.2024
Keväällä 2024 EU-terveydenhoito.fi-sivuston verhojen takana tapahtui paljon. Sivuston julkaisutyökalu vaihdettiin uudempaan versioon ja tämä avasi ovet myös laajemmalle kehittämistyölle.
Loppuvuodesta 2023 Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste tutki sivuston laatua ja teknistä ajantasaisuutta yhteistyökumppaninsa kanssa. Työn tuloksena todettiin, että sivuston julkaisutyökalu olisi tarpeellista vaihtaa uudempaan versioon. Muutos oli tärkeää tehdä, sillä vanhan työkalun tekninen tuki ja päivitykset ovat loppumassa lähitulevaisuudessa.
”Meidän on tärkeää pysyä ajassa kiinni myös teknisten ratkaisujen osalta. Teknisessä maailmassa versiot ja järjestelmät saattavat vanhentua hyvinkin nopeasti ja siksi käytössä olevien ratkaisujen ajantasaisuutta on tarpeellista välillä selvittää”, verkkoviestinnän asiantuntija Silja Aunola kertoo.
Yhteyspiste otti siis työn alle julkaisutyökalun päivityksen. Tämä päivitys käynnisti myös suuremman kehitystyön, jonka tavoitteena on tehdä sivustosta käytettävämpi sekä päivityksiä tekeville yhteyspisteen työntekijöille että sivustolla vieraileville käyttäjille.
Uuden työkalun mukana verkkosivuille saatiin ominaisuuksia, joiden avulla sivujen käyttäjille näkyvää sisältöä on helpompaa muokata ja tekstien rakennetta uudistaa.
”Meidän on julkaisutyökalun päivittämisen myötä helpompaa ryhmitellä tietoa ja muokata tekstien rakennetta julkaisujärjestelmän sisällöntuotannossa, jolloin muuttuvien tietojen päivittäminenkin sivuille on nopeampaa”, Aunola kertoo.
Sisällön esittämistavat muutoksessa
Uusi julkaisutyökalu tuo EU-terveydenhoito.fi-sivustolle käyttöön osia, joiden avulla yhteyspiste voi esittää tietoja selkeämmin ja visuaalisemmin. Konkreettisesti käyttäjälle näkyvät ensin ainakin niin kutsutut haitarit, eli klikkauksella avautuvat laatikot, joiden avulla tietoa voidaan ryhmitellä ja käyttäjän on helpompi silmäillä sivulla olevia aiheita.
”Myöhemmin sivustolle on tulossa myös muita visuaalisia tiedon esittämisen tapoja”, Aunola iloitsee.
Kehitysryhmässä on keskusteltu ainakin listoista, visualisoiduista poluista ja infolaatikoista.
”Nyt kun julkaisutyökalu tuo meille aivan uusia mahdollisuuksia sisällön esittämiseen, rupeamme osio kerrallaan päivittämään sivun sisältöjä kävijöille helpommiksi silmäillä ja ymmärtää”, Aunola sanoo.
Yhteyspisteen suunnitelmissa on järjestää myös käyttäjätestauksia, joiden avulla pyritään saamaan tietoa siitä, mikä sivustolla tehdyistä muutoksista toimii ja mitä tarvitsee vielä viilata paremmaksi.
”Kehitämme jatkuvasti sisältöjämme ymmärrettävämmiksi ja helpommin löydettävämmiksi, mutta työsarkaa riittää. Toivomme myös palautetta kävijöiltä, jotta verkkosivut palvelisivat käyttäjiään mahdollisimman hyvin”, Aunola sanoo.
Voit lähettää palautetta verkkosivustosta palautelomakkeen kautta.
Ajankohtaiset artikkelit
- Kumppanit toivovat selkeää asiakasviestintää ulkomailla annetun hoidon korvauskriteereistä12.12.2024
- EU-terveydenhoito.fi-sivustoa kehitetään – testasimme sivustoa verkkosivukäyttäjien kanssa9.12.2024
- Kela: Suomalaisten hoitoon hakeutuminen ulkomaille ei ole yleistynyt sairaanhoidon kustannusten korvausmallin myötä4.12.2024
- Lue lisää