Tietoa meistä

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste tarjoaa tietoa terveyspalvelujen käyttämisestä Suomessa ja ulkomailla. Jaamme tietoa verkkopalvelussamme ja asiakaspalvelumme vastaa kysymyksiin sähköpostitse. Toimimme yhteistyössä niin asiakkaiden kuin viranomaistenkin kanssa.


Jokaisessa Euroopan unionin jäsenvaltiossa on oma rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteensä. Yhteyspisteet vastaavat rajat ylittävään terveydenhuoltoon liittyvästä viestinnästä ja tietojenvaihdosta. Suomessa yhteyspiste on sijoitettu Kelaan.

Yhteyspisteen tehtävät

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste kokoaa, tuottaa ja jakaa tietoa muun muassa:

  • terveyspalvelujen käytöstä Suomessa ja ulkomailla
  • hoitoon hakeutumisesta Suomesta ulkomaille ja ulkomailta Suomeen
  • kustannusten korvaamisesta
  • eurooppalaisesta lääkemääräyksestä
  • potilaiden oikeuksista.

Yhteyspisteen tehtävät on tarkemmin määritelty lailla rajat ylittävästä terveydenhuollosta.

Yhteyspiste palvelee verkossa sekä sähköpostitse
  • Onko sinulla kysyttävää terveyspalvelujen käytöstä ulkomailla tai Suomessa? Tavoitat yhteyspisteen asiakaspalvelun osoitteesta yhteyspiste(at)kela.fi. Vastaamme viiden työpäivän kuluessa. Palvelemme sähköpostitse suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
  • Ylläpidämme ja kehitämme EU-terveydenhoito.fi-verkkopalvelua, joka tarjoaa tietoa terveyspalvelujen käyttämisestä Suomessa ja ulkomailla. Sivustoltamme saat tietoa esimerkiksi potilaan oikeuksista, hoitokustannuksista ja niiden korvauksista sekä terveydenhuollosta eri maissa. Sivustolla on myös oma osionsa terveydenhuollon työntekijöiden tietotarpeisiin.
  • EU-terveydenhoito.fi-sivuilla palvelemme suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja pohjoissaameksi sekä suomalaisella ja suomenruotsalaisella viittomakielellä.

Toimimme yhteistyössä viranomaisten ja järjestöjen kanssa

Kehitämme palveluitamme ja viestintäämme yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Esimerkiksi verkkopalvelumme on toteutettu yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön (STM), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Kelan kanssa. Verkkopalvelumme yhteydessä toimii toimikunta, jonka tehtävänä on suunnitella verkkopalvelun sisällön ja toiminnallisuuksien kehittämistä sekä varmistaa tiedon yhdenmukaisuus ja asiakaslähtöisyys. Toimikunnassa on edustajat Kelasta, THL:stä, STM:stä, HUSista, Fimeasta, Kanta-palveluista, Hyvinvointiala Hali ry:stä sekä Suomen sosiaali- ja terveys ry:stä SOSTE:sta.

Toimimme yhteistyössä EU-komission ja muiden maiden rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteiden kanssa. Päivitämme sivustomme maakohtaiset tiedot terveyspalveluista yhdessä muiden maiden yhteyspisteiden kanssa. Lisäksi keskustelemme säännöllisesti eri toimijoiden kanssa ajankohtaisista rajat ylittävän terveydenhuollon asioista.

Jos organisaatiosi on kiinnostunut tekemään yhteistyötä kanssamme, tavoitat meidät osoitteesta yhteyspiste(at)kela.fi.

Kehitämme palveluitamme yhdessä asiakkaiden kanssa

Kehitämme toimintaamme myös yhdessä asiakkaidemme kanssa. Olet lämpimästi tervetullut liittymään verkkopalvelumme asiakasraatiin. Lisäksi voit lähettää palautetta EU-terveydenhoito.fi sivustosta Anna palautetta sivusta -toiminnolla.

Visio, missio ja arvot

Visiomme on olla hyvin tunnettu ja erinomaisen asiakaskokemuksen tarjoava kansainvälisen terveydenhuollon asiantuntija.

Missiomme on edistää potilaan oikeuksia. Tarjoamme tietoa ja neuvontaa asiakkaille ja kumppaneille ja vaikutamme rajat ylittävän terveydenhuollon alalla.

Arvojemme mukainen toiminta on

  • Asiakaslähtöistä
  • Luotettavaa
  • Yhdessä tekevää
  • Asiantuntevaa

Strategiset tavoitteemme

Vuosina 2023–2028 keskitymme näihin strategisiin painopisteisiin:

  1. Asiakasymmärrys: haluamme tarjota erinomaisen asiakaskokemuksen asiakkaillemme ja kumppaneillemme.
  2. Yhteistyö: toimimme yhdessä kumppaneiden kanssa asiakkaiden eduksi.
  3. Vaikuttaminen: edistämme potilaan oikeuksia rajat ylittävässä terveydenhuollossa.

Tutustu myös näihin aiheisiin: