Yhteyspisteen asiakasraati

Kiinnostaako rajat ylittävä terveydenhuolto? Yhteyspiste tekee työtä asiakkaitaan varten. Kehitämme toimintaamme yhdessä asiakkaidemme kanssa. Tule mukaan asiakasraatiimme!


Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteellä on asiakasraati, jonka tarkoituksena on auttaa kehittämään EU-terveydenhoito.fi-verkkopalvelua ja yhteyspisteen toimintaa entistä paremmaksi. Asiakasraati koostuu vapaaehtoisista, joita kiinnostaa terveyspalvelujen käyttäminen ulkomailla. Ilmoittautuminen asiakasraatiin ei sido mihinkään.

Mitä asiakasraati tekee?

Mielipiteesi on meille tärkeä. Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen asiakasraadissa pääset vaikuttamaan palveluidemme kehittämiseen sinulle sopivalla tavalla. Vastaamalla erilaisiin kyselyihin annat meille arvokasta palautetta ja autat meitä kehittymään oikeaan suuntaan. Lähetämme kyselyitä noin 3–4 kertaa vuodessa.

Voit itse valita, mihin kyselyihin osallistut ja mistä aiheista haluat jakaa näkemyksiäsi. Kyselyihin vastaaminen on aina vapaaehtoista. Saat sähköpostiisi kutsut kyselyihin, ja voit vastata niihin silloin, kun sinulle parhaiten sopii.

Asiakasraadin tavoitteena on:

  • saada ideoita yhteyspisteen toiminnan ja verkkosivuston kehittämiseksi
  • kartuttaa ymmärrystä yhteyspisteen asiakkaiden tarpeista ja
  • ottaa asiakkaita mukaan verkkosivuston kehittämiseen.

Näin toimimme asiakasraadissa:

  • rakentavasti
  • ratkaisukeskeisesti
  • kannustavasti
  • kunnioittavasti

Tervetuloa mukaan asiakasraatiimme!

Asiakasraadin säännöt ja tietosuojaseloste

Asiakasraadin säännöt

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen asiakasraadin säännöt

1. Jäsenyys

Kaikkien, jotka haluavat liittyä asiakasraadin jäseniksi, on hyväksyttävä nämä säännöt. Raadin jäsenten on oltava iältään vähintään 16-vuotiaita.

2. Tutkimustoiminta

Asiakasraadin jäsenenä sinut voidaan kutsua osallistumaan erilaisiin Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen toteuttamiin kyselyihin ja tutkimuksiin. Osallistumiskutsut lähetetään pääasiassa sähköpostitse. Osa kutsuista lähetetään koko asiakasraadille ja osa vain valitulle asiakasraatiin kuuluvalle ryhmälle kutsun aiheesta riippuen. Yhteyspiste voi itsenäisesti päättää, keille asiakasraadin jäsenille kutsut lähetetään. Pidätämme oikeuden valita kyselyiden tai tutkimusten osallistujat ja olla kertomatta valintojen perusteluja.

3. Osallistuminen

Asiakasraatiin kuuluminen ja kyselyihin tai tutkimuksiin osallistuminen on aina vapaaehtoista, ja voit milloin tahansa lopettaa asiakasraadin jäsenyytesi. Kyselyihin ja tutkimuksiin annettujen vastausten odotetaan olevan totuudenmukaisia ja perustuvan jäsenten omiin kokemuksiin ja mielipiteisiin.

4. Jäsenyyden lopettaminen

Voit lopettaa asiakasraadin jäsenyyden pyytämällä poistamaan yhteystietosi asiakasraadin listalta. Lähetä pyyntösi sähköpostitse osoitteeseen yhteyspiste@kela.fi.

Myös Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste voi lopettaa jäsenyytesi. Jäsenyys voidaan lopettaa, jos jäsen ei ole osallistunut mihinkään asiakasraadin toimintaan viimeisen 12 kuukauden aikana, jäsen on rikkonut asiakasraadin sääntöjä tai jäsenen käyttäytyminen on perustellusti ristiriidassa yhteyspisteen tavoitteiden ja arvojen tai asiakasraadin toimintatapojen kanssa.

Kun jäsenyys on päättynyt, kaikki henkilötiedot poistetaan asiakasraadin rekisteristä. Kyselyiden tai tutkimusten vastaukset kuitenkin säilyvät edelleen.

5. Osallistumiskorvaus

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste ei korvaa sinulle asiakasraatiin osallistumista. Asiakasraadin jäsenenä sinulla on mahdollisuus vaikuttaa Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen palveluiden kehitykseen.

Osallistujia voidaan kuitenkin tapauskohtaisesti palkita. Palkitsemisesta kerrotaan aina kyselyyn tai tutkimukseen osallistumisen yhteydessä.

6. Oikeudet asiakasraadin aineistoon

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteellä on oikeus käyttää asiakasraadin jäsenten antamia tietoja ja tuottamaa aineistoa palvelujensa kehittämiseen. Asiakasraadin jäsenellä on tietosuojaselosteessa mainitut oikeudet henkilötietojensa osalta.

Jokainen jäsen on vastuussa siitä, että (i) hänellä on oikeus toimittaa antamansa tiedot ja aineisto Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteelle aineiston muodosta riippumatta, (ii) jäsenen antamat tiedot ja toimittama aineisto eivät loukkaa minkään kolmannen osapuolen oikeuksia tai sisällä lainvastaisia elementtejä ja (iii) annetut tiedot ja toimitettu aineisto eivät riko kohdassa 7 esitettyjä rajoituksia.

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen asiakasraadissa käyttämää, valmistelemaa tai esittämää aineistoa taikka muiden jäsenten antamia tietoja ja toimittamaa aineistoa saa käyttää ainoastaan asiakasraadin toimintaan. Jäsenet eivät saa käyttää aineistoa asiakasraadin ulkopuolella, eivätkä he saa antaa kolmansille osapuolille tietoa aineistosta eivätkä pääsyä aineistoon.

Jokainen jäsen on vastuussa Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteelle ja/tai kolmansille osapuolille kaikista suorista tai epäsuorista vahingoista, jotka aiheutuvat tämän kappaleen noudattamatta jättämisestä.

7. Sisällön rajoittaminen

Jäsenten tuottaman aineiston ja sisällön on oltava laillista eikä se saa loukata muiden oikeuksia. On kiellettyä levittää tai muulla tavoin välittää asiakasraadissa sisältöä tai tietoa, joka on halventavaa, siveetöntä, loukkaavaa, rienaavaa, syrjivää tai uhkaavaa, lainvastaista tai muihin asiakasraadin jäseniin tai muihin henkilöihin tai Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteeseen kohdistuvia hyökkäyksiä.

Kaikki tällainen sisältö poistetaan ja tällaista sisältöä levittänyt tai muulla tavoin välittänyt jäsen(et) poistetaan pysyvästi asiakasraadista.

8. Henkilötiedot

Asiakasraatiin osallistumisesta kertyneet tiedot käsitellään luottamuksellisesti. Jäsenten yhteystietoja käsittelee vain Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste tai kysely- ja tutkimuskohtaisesti mukaan otetut kumppanit. Jos kumppanit käsittelevät joitain henkilötietoja, siitä sovitaan aina tapauskohtaisesti ja ilmoitetaan asiakasraadin jäsenille ennen tietojen luovuttamista. Silloin voit vielä kieltäytyä tietojesi luovuttamisesta ja käsittelystä.

Lisätietoja jäsenten henkilötietojen käsittelystä löytyy Rajat ylittävän terveydenhuollon asiakasraadin tietosuojaselosteesta.

9. Yleiset määräykset

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste pidättää itsellään oikeuden muuttaa asiakasraadin sääntöjä. Asiakasraadin säännöt ovat saatavilla EU-terveydenhoito.fi-verkkosivuilla, ja jäsenille ilmoitetaan mahdollisista muutoksista sähköpostitse.

Asiakasraadin tietosuojaseloste

1. Rekisterinpitäjä 

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste, Kansaneläkelaitos 
Osoite: Nordenskiöldinkatu 12, 00250 Helsinki 
Y-tunnus: 0246246-0 

Yhteystiedot: 
Postiosoite: PL 450, 00056 Kela 
Sähköpostiosoite: yhteyspiste@kela.fi 

2. Rekisterin nimi

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen asiakasraatirekisteri. 

3. Henkilötietojen käyttö 

Rekisteriin kerättyjä tietoja käytetään Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen palvelujen kehittämiseen tarkoitetun tutkimustoiminnan toteuttamiseen. Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste käyttää kyselyistä ja tutkimuksista saatua tietoa ainoastaan palveluidensa ja viestintänsä kehittämiseen. Henkilötietojen käsittelyperusteena on yleisen edun mukaisen tehtävän suorittaminen. 

Rekisterin tietoja ei yhdistetä Kelan asiakkuuteen eikä Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen asiakasraatiin osallistuminen tai osallistumatta jättäminen vaikuta millään tavalla osallistujan mahdolliseen Kela-asiakkuuteen ja hänen saamiinsa etuuksiin tai palveluihin. 

Asiakasraadin jäsenten vastaukset/kommentit käsitellään luottamuksellisesti, eikä jäsenten henkilötietoja luovuteta säännönmukaisesti kolmansille osapuolille. 

 4. Henkilötietoryhmät 

Jokaisen jäsenen osalta voidaan käsitellä seuraavia tietoja:   

a) Asiakkaan perustiedot 
Nimi
Sähköpostiosoite
Tieto siitä, että asiakasraatiin ilmoittautuja on yli 16-vuotias.

b) Tutkimuksista ja kyselyistä kertyvät tiedot 
Jäsenten vastaukset ja kommentit asiakasraadin jäsenille kohdennetuissa kyselyissä ja tutkimuksissa.

Tutkimuksen tavoitteista ja aihepiiristä riippuen voidaan tarvittaessa tutkimuskohtaisesti kysyä myös joitakin muita henkilötiedoiksi luokiteltavia tietoja, jotka anonymisoidaan välittömästi tutkimusaineistoa analysoitaessa. Tällaisia tietoja voivat olla esimerkiksi ikä ja sukupuoli. Nämä tiedot ei varsinaisesti muodosta henkilörekisteriä, vaan ne ovat osa tutkimusdataa eikä niitä tallenneta erillisenä mihinkään. 

5. Tavanomaiset henkilötietojen lähteet ja luovuttaminen 

Henkilötietoja kerätään jäseniltä itseltään asiakasraatiin liittymisen ja osallistumisen aikana. Henkilötietoja voidaan luovuttaa henkilötietojen käsittelijöille, jotka toimivat Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen lukuun ja sen ohjeiden mukaisesti. Näitä käsittelijöitä ovat:    

– Hion Digital Oy 

Jos henkilötietoja luovutetaan edellä mainitu(i)lle taho(i)lle, siitä sovitaan aina tapauskohtaisesti ja ilmoitetaan asiakasraadin jäsenille ennen tietojen luovuttamista, jolloin jäsen voi vielä kieltäytyä tietojensa luovuttamisesta. 

6. Tietoturva  

Henkilötietoja sisältävään järjestelmään pääsevät ainoastaan työntekijät, joilla on lupa käsitellä henkilötietoja. Hyväksytyillä työntekijöillä on pääsy henkilötietoihin henkilökohtaisella käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Jäsenten henkilötietoja säilytetään pilvipalvelimilla ja/tai tietokannoissa, jotka kaikki ovat salasanalla ja palomuurilla suojattuja. 

7. Rekisteröidyn oikeudet 

Jokaisella jäsenellä on oikeus saada tutustua itseään koskeviin henkilötietoihin. Jäsen voi pyytää henkilötietojensa oikaisemista, mikäli henkilötiedoissa on virheitä.

Jokaisella jäsenellä on oikeus milloin tahansa pyytää omien henkilötietojensa poistamista, ja Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste on velvollinen poistamaan tiedot, jos tietojen käsittelylle ei ole enää oikeudellista perustetta. Jäsenen tiedot poistuvat myös aina asiakasraadista eroamisen yhteydessä.

Jokaisella asiakasraadin jäsenellä on oikeus vastustaa henkilötietojensa käsittelyä tai pyytää henkilötietojensa käsittelyn rajoittamista sekä tehdä henkilötietojen käsittelyä koskeva valitus tietosuojavalvontaviranomaiselle (esim. Suomessa tietosuojavaltuutettu) yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisesti.

Rekisteröidyn oikeuksien käyttöä koskevat pyynnöt voidaan tehdä lähettämällä kirjallinen ja allekirjoitettu pyyntö kohdassa 1 annettuja yhteystietoja käyttäen.

Tutustu myös näihin aiheisiin: